תשע"ד שהייתה • ספרא או סייפא

יעקב גפן No Comments on תשע"ד שהייתה • ספרא או סייפא
21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

חוק הגיוס שאושר בשנת תשע"ד בכנסת, הוגדר על ידי גדולי ישראל ונציגיהם בכנסת כחוק שנועד לפגוע בלומדי התורה. אם נגיע בתחילת הכתבה לשורה התחתונה, נכון להיום, סוף השנה, החוק שהתעקש יאיר לפיד לחוקק על מנת לגייס את בני הישיבות, השיג את המטרה ההפוכה: מספר החרדים שהתגייסו לצה"ל מאז אישור החוק – ירד בחצי.

לפני שנה עוד עסקו בכנסת בחקיקת החוק, ועדת שקד שהתכנסה ברצף, הכינה את סעיפי החוק, וחברי הכנסת החרדים ניסו למשוך את הזמן בהליכי החקיקה ובתיקון הסעיפים השונים למניעת נזק לעולם התורה וללומדיה.

גפני פרוש וועדת שקד
שלושה חברי כנסת חרדים ישבו בוועדה דרך קבע: משה גפני, מאיר פרוש ואריאל אטיאס שבינתיים פרש מהכנסת. הם נלחמו על כל סעיף וסעיף, כשכל הזמן משקיף יאיר לפיד, יושב ראש יש עתיד, על הליכי החקיקה, במטרה לעמוד בהבטחה שהעניק לבוחריו לפני הבחירות ובמהלך הקדנציה החולפת.
גם ראש הממשלה נתניהו נסחף, ונאלץ להיכנע ללפיד בהעברת החוק.

לקראת סיום הליכי החקיקה, התעוררו ויכוחים בועדת שקד על הסנקציות שיוטלו על תלמידי הישיבות במידה ועולם התורה לא יעמוד ביעדים שהוקצבו לו: האם יהיו אלו סנקציות פליליות, או סנקציות כלכליות על לומדי התורה ועל הישיבות.

לנוכח חילול השם שהחוק הזה המיט, החליטו גדולי ישראל לצאת בפעולות מחאה שונות, שנועדו להביע את עמדת היהדות החרדית כולה נגד החוק.
וכך, בכ"ד אדר א' נערך בבני ברק כינוס נדיר והיסטורי של מועצות גדולי וחכמי התורה, של אגודת ישראל, דגל התורה וש"ס, שבסופו התקבלה החלטה הקוראת לממשלה ולעומד בראשה למנוע את אישור החוק בכנסת.

מעוצת גדולי התורה מועצת חכמי התורה

אף שבטוחים אנו שנצח ישראל לא ישקר, נאמר בהחלטת המועצות, ותלמידי הישיבות והכוללים לא יתגייסו לצבא, לא ייכנעו לפיתויים ועונשים, ולא ישתפו פעולה עם תוכניות הצבא, אלא יעמדו איתן על משמרתם להגות בתורתנו הקדושה יומם ולילה, בראותנו כבלע את הקודש, בנסיונות בלתי פוסקים של הממשלה והעומד בראשה, לעקור ולקעקע את לימוד התורה, ואת יסודות הדת והאמונה בכל העניינים הנוגעים ליהדות, בכל הדרכים העומדים לרשותם ובראשם הגיוס בכפיה, אנו רואים בדברים אלו הכרזת השלטון על מרד במלכות שמים ועל מלחמת דת, כפי שנעשו ע"י משטרים אפלים בתולדות ההיסטוריה.

בנוסף, קראו גדולי ישראל לציבור שומרי המצוות בארץ להשתתף בעצרת תפילה וזעקה בכניסה לירושלים, שנערכה כעבור כמה ימים, בראש חודש אדר ב'.
מאות אלפי בני אדם, מכל רחבי הארץ, הגיעו לזעוק את זעקת עולם התורה נגד החוק שגדולי ישראל הגדירו כמרד במלכות שמים וכמלחמת דת.

עצרת המליון

הליכי החקיקה הסתיימו בכנסת בחורף תשע"ד, יחד עם חוק המשילות וחוק משאל עם, במרתון דיונים במליאה, שבסופו אושר החוק, כשסיעת הבית היהודי, שהלכה יד ביד עם יש עתיד, מעניקה את קולותיה לחוק שהוגדר על ידי הציבור החרדי ככתם שחור על מדינת ישראל.

רק צדיק אחד בבית היהודי העז להרים את ידו נגד החוק, חבר הכנסת יוני שטבון.
שטבון פייסבוק

החוק שאושר בכנסת קבע כי בשלש השנים הקרובות ניתן להמשיך לקבל דיחוי מגיוס ללא מגבלה, , וכי בתום התקופה, אם הציבור החרדי יעמוד ביעדים שהחוק קבע, ההסדר יימשך. אחרת – יוטלו סנקציות פליליות על מי שימשיכו ללמוד תורה וישתמטו מגיוס.

עם זאת, הויכוח הפנים-חרדי, האם להתייצב לצו ראשון בלשכות הגיוס והאם להתייצב לקבלת הפטור לתלמידים מעל גיל 23 – נמשך, ומאז אישור החוק נעצרו ושוחררו כמה בחורי ישיבה שצייתו להוראות רבותיהם וסירבו להתייצב.

בשלהי תשע"ד, ניתן לקבוע חד משמעי כי החוק נכשל ולא עמד ביעדים שהציבו לו מחוקקיו. מספר המתגייסים החרדים צנח במחצית, והאווירה הציבורית הפנים חרדית סביב החוק, ממשיכה להיות שלילית.

למרות חילוקי הדעות כל גדולי ישראל רואים בעצם קיומו של החוק סכנה לעולם התורה.



0 תגובות